Uitgelicht: Eiwitshakes, hoe zit dat nou?

supplementen

Lieve lezers,

Met mijn 8 weken meal plan ga ik straks ook proteïneshakes gebruiken. Dit wordt voor mij de eerste keer dat ik ze ga uitproberen. Nou wil ik het niet alleen gebruiken omdat Cassey zegt dat het moet. Ik wil zelf ook wel wat meer weten over dit product. Waarom wordt het nou zo veel gebruikt, en wat zijn de voor- en nadelen van zo’n shake?

Het is dus tijd om op onderzoek uit te gaan!

Proteïneshakes, ook wel eiwitshakes, zijn er in allerlei verschillende soorten. Er zijn shakes die 100% eiwitten zijn, maar ook shakes met koolhydraten en toegevoegde eiwitten. Ze zijn te koop in poedervorm, flesjes, blikjes etc. Proteïneshakes zijn redelijk veilig om te gebruiken. Ze worden natuurlijk vooral door atleten gebruikt, maar in principe kan iedereen ze gebruiken. Zolang de shakes gebruikt worden in een evenwichtig dieet is het niet schadelijk voor je. Zo moet je ze dus niet als gehele maaltijdvervangers gaan gebruiken.

Wanneer gebruik je de shakes?

Als je doet aan krachtsport dan is het een goede aanvulling voor je dieet. Wanneer je met gewichten traint gaan je spieren een beetje ‘kapot’, waardoor ze groter kunnen worden. Om te zorgen dat je spieren zich weer herstellen heb je eiwitten nodig. Dus na een krachttraining is een goede manier om je spieren weer een boost te geven. De eiwitten herstellen de zogenaamde “spierglycogeen”. Voor het afvallen zijn proteïneshakes ook gebruikelijk. Doordat ze je spieren herstellen behoudt je je spiermassa, terwijl je vet verbrand. Daarnaast verminderd het ook het hongergevoel, omdat eiwitten goed vullen.

Hoeveel eiwit heb je nodig?

De aanbevolen hoeveelheid voor een volwassene is ongeveer 50 tot 65 gram eiwitten. Natuurlijk betekend dit niet dat het de juiste hoeveelheid is voor iedereen. Als je echt zeker wil weten wat de juiste hoeveelheid voor jezelf is kun je het beste langs een diëtist gaan. Zo zit er verschil in of je bijvoorbeeld vegetarisch/veganistisch bent, en de hoeveelheid dat je sport. Vooral voor sporters wordt er aangeraden om ongeveer 1,4 tot 2 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht binnen te krijgen per dag.

Welke soorten eiwitten zijn er?

Er zijn een aantal verschillende eiwitten, waarvan de volgende de meest voorkomende zijn:

  • Melk
  • Wei
  • Caseïne
  • Soja
  • Rijst

Het soort proteïne wat ik straks ga gebruiken in wei proteïne. Dit is een eiwit die extra snel verwerkt wordt door het lichaam. Binnen een uur is het al omgezet en zorgt voor het herstel van de spieren. Maar omdat het zo snel gaat zal het hongergevoel ook weer sneller terugkomen.

Het meest voorkomende soort eiwit is caseïne. Dit zit in eieren en melk. Caseïne eiwit duurt een stuk langer om te verwerken, en geeft daarom ook doorlopend voeding. Hierdoor zal je je ook langer vol voelen. Dit wordt ook wel eens gebruikt als maaltijdvervanger. Al ben ik persoonlijk van mening dat eiwitshakes niet compleet als maaltijd vervanger gebruikt moeten worden.

Zijn er nadelen aan proteïneshakes?

De reden waarom ik eiwitshakes niet als een maaltijdvervanger zou aanraden is vanwege het aantal calorieën. In een eiwitshake zit ongeveer 110 kcal, wat vrij weinig is. Als je dus voor de drie hoofdmaaltijden alleen maar een shake neemt, betekend dit dat je veel te weinig kcal binnen krijgt op een dag. Maar ook kunnen de shakes voor een kcal overschot zorgen. Klinkt wat dubbel he? Als jij naast je gewone maaltijden constant shakes als aanvulling neemt, kan het er juist voor zorgen dat je té veel kcal binnen krijgt. Het is dus belangrijk om je inname goed in de gaten te houden. Ook al wordt het eiwit omgezet, een overschot van eiwitten kan ook omgezet worden in vetten. Je moet dus niet te enthousiast gaan worden met de shakes.

Daarnaast moet je ook je cholesterol waarden in de gaten houden. Het wei eiwit bevat meer cholesterol, dus als je er veel van gebruikt is er een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Plantaardige eiwitten hebben bijna geen cholesterol, dus zijn wat dat betreft wel gezonder.

Ten slotte

Ik denk dat het toch wel belangrijk is om ook de nadelen van deze proteïneshakes te weten. Het is sowieso belangrijk om te weten wat je binnenkrijgt, en niet er maar vanuit te gaan dat het allemaal wel prima is omdat anderen het ook gebruiken. Ikzelf ga straks voornamelijk wei proteïne gebruiken. Omdat dit dus redelijk snel opgenomen wordt, en dus niet héél erg vullend is ga ik het dus niet als een vervanging van een maaltijd gebruiken. Ik ga het als tussendoortje inzetten, en na het sporten. Daarnaast zal ik ook moeten opletten wat de rest van mijn kcal inname is op een dag, zodat ik juist niet té veel kcal binnen ga krijgen. Toch kijk ik er wel naar uit om de shakes uit te proberen. Het zal een goede ondersteuning zijn bij het sporten. Daarnaast zal het ook eetbuien na het sporten voorkomen. Er zitten dus ook genoeg voordelen aan!

Ik ga “Whey Perfection” gebruiken van Body&Fitshop. Dit is een poedervorm die aangelengd wordt met water.

With kind regards,

Eline

2 thoughts on “Uitgelicht: Eiwitshakes, hoe zit dat nou?

Leave a Reply

