Bikini Body meal plan: WEEK 1

12083642_10207974746676221_1297136363_n

Lieve lezers,

Ik ben deze week begonnen met het ‘Bikini Body meal plan’ van Blogilates. Om jullie hiervan op de hoogte te houden ga ik wekelijks een stukje schrijven. Ik zal heel eerlijk zijn over hoe het gaat, waar ik tegenaanloop, en welke resultaten ik heb.

Het begon deze week niet helemaal als gepland. Ik kwam maandagochtend vanuit mijn ouderlijke huis naar Leeuwarden en moest gelijk door naar stage. Toen bleek ook dat mijn pakket van Body&Fit shop nog niet binnen was. Dat betekende dus geen eiwitshakes, en vanwege mijn gebrek aan tijd en boodschappen, niet het juiste voedsel van mijn eetplan. Ik heb toen na stage gelukkig wat boodschapjes kunnen doen, dus kip en groente kunnen inslaan. Mijn Body&Fit pakket kon ik dinsdagavond pas ophalen van het postkantoor, dus daar kon ik verder ook nog niet mee starten.

Uiteindelijk ben ik woensdag echt volledig van start gegaan met het eetplan. Ik merkte dat ik het nog best lastig vond. De porties die ik moet eten zijn een stuk groter dan ik gewend ben. Dus de lunch kon ik niet in één keer op krijgen. Ik denk dat ik ook met een iets te makkelijke houding in het dieet gestapt ben. Het avondeten ging woensdag namelijk niet helemaal zoals het hoorde. Ik was toen gelijk al best wel pissed op mezelf, dat ik op de eerste dag gelijk me al niet aan het dieet gehouden had. Op de tweede dag ging het al een stuk beter, maar in de avond ben ik spontaan met huisgenoten op het terras gaan zitten. Toen heb ik bittergarnituur gehad. Weer kon ik mezelf niet beheersen.

Toen ik daarna thuis kwam klikte ineens iets in mijn hoofd. Eigenlijk is het helemaal niet gek dat ik me niet aan het dieet kon houden. Ik ben iemand die altijd heel veel moeite gehad heeft met dingen laten staan. Hoe kon ik verwachten om ineens die switch te maken naar helemaal geen ongezonde snacks? Hoe realistisch is het eigenlijk om te denken dat ik dat ineens zou kunnen? Begrijp me niet verkeerd, ik ga wel echt mijn best doen. Ik ben heel erg bezig om mezelf meer bewust te maken van mijn keuzes in eten.

Ik heb tot nu toe altijd vaak nog bewerkt eten gegeten, wat betekend dat ik altijd veel suikers binnenkreeg. In mijn dieet krijg ik bijna geen suikers binnen. En mijn lichaam moet daar héél erg aan wennen. Ik denk dat je bijna wel kan zeggen dat mijn lichaam ‘verslaafd’ is aan suikers, en erom gaat vragen wanneer ik die niet binnen krijg. Dus verwachten dat ik die weerstand kan bieden tegen zulke verleidingen wanneer mijn lichaam eerst moet ‘afkicken’ van suiker is wel erg ambitieus. Ik heb heel rationeel gaan nadenken over deze situatie. Ik wil heel graag doorgaan met het dieet, en echt toewerken naar het moment dat ik mij volledig aan het eetplan kan houden. Dus ik heb de beslissing gemaakt om door te gaan, maar mezelf niet te straffen wanneer ik een keer verkeerd ga.  Het feit dat ik al veel gezondere keuzes maak in eten is een hele goede eerste stap. Ik ga mijn lichaam laten wennen aan minder suikers, totdat me het lukt om me volledig aan het eetplan te houden.

Ik ga dus gewoon door. Er is een duidelijk doel waar ik naartoe kan werken, en ik heb daar zin in. Deze week is misschien niet erg succesvol in de zin van resultaten, maar ik ben wel bewuster geworden van mijn lichaam. Ik heb geleerd dat je niet zomaar dingen ineens kan veranderen. Ik ga door dit dieet leren om die verleidingen te weerstaan. Het is belangrijk om realistische doelen te stellen, omdat je jezelf anders alleen maar ongelukkig gaat voelen. Als ik niet tot deze realisatie gekomen was had ik mezelf alleen maar gestraft, en was ik niet met een goed gevoel dit eetplan in gegaan.

Deze blog is misschien niet wat men had verwacht, maar ik ben liever eerlijk dan dat ik schone schijn ophoud. Ik denk dat een heleboel mensen met dit soort problemen te maken hebben. Het is nou eenmaal geen makkelijk proces. Ik hoop dat ik met jullie mijn verbeteringen en nieuwe ervaringen kan delen de komende weken. Ik heb er in ieder geval erg veel zin in!

With kind regards,

Eline

Leave a Reply

