Mijn reis naar Zuid-Korea – De eerste voorbereidingen

maxresdefault

In Februari ga ik mijn dromen achterna, en voor 5 maanden naar het verre Zuid-Korea. In deze blog ga ik alles van deze reis documenteren. Van de eerste voorbereidingen tot aan mijn studentenleven in Seoul. Ik ga de Koreaanse taal leren en reizen door heel Zuid-Korea om de cultuur en geschiedenis te leren kennen. Ik neem jullie graag mee in deze reis.

Ik heb begin van het schooljaar van mijn school (NHL Hogeschool) het groene licht gekregen om in het tweede semester mijn minor in Zuid-Korea te doen. Inmiddels heb ik alle informatie verkregen voor mijn aanmelding bij Ewha Womens University. Dit is de universiteit waar ik vier maanden lang samen met nog honderden internationale studenten ga studeren. Ewha is een ontzettend mooie en grote universiteit, met een geweldig campus middenin Seoul.

De eerste stappen die ik inmiddels ondernomen heb is het laten vertalen van mijn cijferlijsten en GPA. Dit doet het International Office van de NHL. Daarnaast heb ik contact opgenomen met de GGD. Als je namelijk naar Zuid-Korea wil moet je je laten testen op tuberculose. Voor mijn aanmelding moet ik een gezondheidsverklaring meesturen waarin aangetoond wordt dat ik geen tuberculose heb. Dit is een best wel groot issue, en ze zijn ook behoorlijk streng hierin. Ik heb dus bij de GGD een mantouxtest laten doen. Bij deze test spuiten ze tuberculine onder je huid, en na drie dagen kunnen ze aan de hand daarvan zien of je in aanraking bent geweest met tuberculosebacteriën. Klinkt in het begin een beetje eng, maar valt uiteindelijk reuze mee. Ik ben zelf geen grote fan van naalden, maar ik heb vrij weinig last gehad van de prik. Wanneer je nooit in aanraking geweest bent met tuberculose zal je verder geen reactie van de prik krijgen.

Inmiddels heb ik de uitslag van mijn mantouxtest binnen, en ben negatief getest. Dat is dus een goed resultaat. Ik meende dat ik mijn gezondheidsverklaring bij de GGD kon laten tekenen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Komende week ga ik daarom naar mijn huisarts, zodat die de verklaring kan invullen. Wanneer mijn verklaring compleet is heb ik alles wat nodig is voor mijn aanmelding bij de universiteit.

De aanmeldperiode bij Ewha voor het tweede semester loopt van 15 oktober tot 15 november. Ik was eerst van plan om gelijk 15 oktober mijn aanmelding te sturen, maar doordat ik dus niet mijn gezondheidsverklaring bij de GGD kon laten tekenen zit er een kleine vertraging in. Er is een reden waarom in mij gelijk wilde inschrijven. Om een kamer te krijgen in de international dorm van Ewha moet je er snel bij zijn. Er geld namelijk een ‘first come, first serve’-regel. Het is een beetje teleurstellend dat ik mijn aanmelding nog niet heb kunnen versturen, maar ik probeer me er rustig onder te houden. Ik kan 19 oktober bij de huisarts terecht, en als het lukt om dan alles in te vullen kan ik mij diezelfde dag nog inschrijven, dus er is nog geen man over boord.

Na mijn aanmelding zal ik de volgende voorbereidingen gaan treffen. Ik moet bijvoorbeeld een reisverzekering gaan afsluiten, een creditcard gaan aanvragen en vaccinaties halen. Maar dit komt allemaal nog.

Tot zover mijn eerste voorbereidingen!

With kind regards,

Eline

4 thoughts on “Mijn reis naar Zuid-Korea – De eerste voorbereidingen

  1. Hoi Eline!

    Per toeval kwamen we op jouw website terecht. Wat gaaf dat je voor je studie naar Zuid-Korea gaat! We zouden het leuk vinden om jouw blog te delen op de Facebook pagina van de NHL. Zou je dit leuk vinden?

    Groetjes,

    Siegrid
    Marketing & Communicatie NHL

    Like

Leave a Reply

