Mijn reis naar Zuid-Korea – Holland Scholarship beurs

maxresdefault

In Februari ga ik mijn dromen achterna, en voor 5 maanden naar het verre Zuid-Korea. In deze blog ga ik alles van deze reis documenteren. Van de eerste voorbereidingen tot aan mijn studentenleven in Seoul. Ik ga de Koreaanse taal leren en reizen door heel Zuid-Korea om de cultuur en geschiedenis te leren kennen. Ik neem jullie graag mee in deze reis.

Ik mag mijzelf gelukkig prijzen. Via de NHL Hogeschool kon ik mij aanmelden voor een beurs van Holland Scholarship. En terwijl ik verwachtte dat de kans om deze beurs te krijgen enorm klein was, is het mij toch gelukt. Wanneer mijn aanmelding bij Ewha Womens University rond is, krijg ik €1.250 op mijn rekening gestort. Twaalfhonderdvijftig euro. Ik kan het nog steeds niet bevatten.

Normaal gesproken gaan deze kansen aan mij voorbij. Ik ben niet echt een geluksvogel. Dit soort dingen gebeuren mij niet zo snel. Daarom dat dit voor mij ook zo ontzettend bijzonder is. Dit betekend namelijk ook dat ik geen geld hoef bij te lenen, om een vetpotje op te bouwen als ik daar dingen wil ondernemen. Ik hoef mij financieel gezien totaal geen zorgen meer te maken. En ik ben iemand die het financieel gezien niet altijd breed heeft, dus om die zorgen niet te hebben is heerlijk.

Ik vind het dan ook een te mooie kans om niet met jullie te delen. Als jij ook van plan bent om volgend jaar in het buitenland stage te lopen/ te studeren kan je ook een poging wagen. Informeer eerst eens op je eigen (hoge)school of zij ook connecties hebben met Holland Scholarship. De NHL hogeschool heeft een aantal medewerkers/docenten die samenwerken met Holland Scholarship, en zij beoordeelden tijdens gesprekken alle leerlingen, en bepaalden wie de beurs kregen. Ikzelf vond het wel prettig dat het gesprek plaatsvond op mijn eigen school, en ook met iemand die ik al kende. Ook kun je checken op hun website of jouw hogeschool deelneemt aan hun programma, daar staat ook gelijk op wanneer de aanmeldrondes zijn. Op de website: www.wilweg.nl/financiering/beurzen/holland-scholarship staat alle informatie die je moet weten.

Bij mij ging het proces  als volgende: Ik moest via de NHL site een online aanmeldformulier opsturen. Hier moest ik onder andere mijn aanmeldbewijs van de NHL bijvoegen, een studieplan, een motivatiebrief en mijn cijferlijsten. Ik werd vervolgens uitgenodigd voor een gesprek. Tijdens dit gesprek werd er vooral gevraagd naar wat ik in de toekomst graag wilde doen, en hoe mijn reis naar Zuid-Korea daaraan bij zou dragen. Daarnaast heb ik mijn enthousiasme en interesse over Zuid-Korea geprobeerd over te brengen, en natuurlijk een beetje lopen opscheppen wat ik al wel niet wist over de cultuur. Voor mijn gevoel was het gesprek wel redelijk succesvol, maar ik wist natuurlijk niet tegen wie ik moest opboksen dus het kon nog elke kant opgaan. Ik wist op dat moment alleen dat er tien beurzen te vergeven waren, en dat er twintig aanmeldingen waren. Dat verbaasde mij wel, omdat dit aanmeldingen van over de hele NHL waren.  Amper een dag later kreeg ik al een mail met het fantastische nieuws dat ik de beurs gekregen had. En samen met mij nog 6 andere communicatiestudenten van mijn jaar!

Met deze beurs ben ik weer een stap dichterbij mijn reis naar Zuid-Korea. Ondanks dat het nu nog allemaal erg spannend is, kijk ik er steeds meer naar uit. Het is nog even afwachten op mijn ‘letter of acceptance’. Maar als ik die eenmaal binnen heb kan ik helemaal los. Ik heb nu al zin om helemaal uit te pluizen waar ik naartoe wil, en wat ik wil gaan zien.

In mijn volgende blogpost zal ik jullie meer vertellen over mijn aanmelding en het proces daarvan!

With kind regards,

Eline

Leave a Reply

