Bezienswaardigheden in Zuid-Korea – Seoul editie Deel 1

 Stap voor stap komt de reis naar Zuid-Korea steeds dichterbij. Naast de praktische zaken die geregeld moeten worden ben ik ook bezig met het uitzoeken wat ik daar – naast de lessen- allemaal wil gaan doen. Zuid-Korea barst van culturele , bijzondere en eeuwenoude plekken. Naast het levendige Seoul zijn er nog meer prachtige steden die ik wil bezoeken. Plus dat er in Zuid-Korea minsten 21 national parks zijn, wat betekend dat er ook een heleboel mogelijkheden zijn om erop uit te trekken. Koreanen zelf houden enorm van hun ‘hikes’.  Prachtige wandelroutes door bergen, bos en langs oude tempels. Wanneer ik er alleen al aan denk wil ik de wandelschoenen aantrekken. Maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zo geobsedeerd is van Zuid-Korea, en een beeld heeft van de bijzondere bezienswaardigheden die er zijn.  Deels om voor mezelf op een rijtje te zetten wat ik wil gaan bezoeken, maar ook om aan anderen te tonen welke prachtige dingen er in Zuid-Korea te zien zijn. Ik zal een aantal verschillende blogposts hieraan wijden. Vandaag schrijf ik over… Seoul.

Alleen in al in Seoul is zo ontzettend veel te doen en te zien, dat het onmogelijk in 1 blogpost past. Daarom zal ik Seoul in een paar blogposts opdelen. Want het zou zonde zijn om maar een paar dingen te benoemen, wanneer er zoveel moois te zien is. Bij het inlezen ben ik begonnen met het boek:  Insight guide – South Korea. Het is deel van een reeks gidsen die voor een heleboel landen en steden gidsen gemaakt hebben, en die ik heb mogen lenen van een communicatiestudent die het schooljaar hiervoor een semester aan Ewha heeft gestudeerd. Het is een redelijk uitgebreide gids die ook ingaat op de geschiedenis en gebruiken van Zuid-Korea. Naast Seoul worden ook de andere provincies en grote steden beschreven. Uitermate handig dus!

Vandaag begin ik met historische bezienswaardigheden:

korea1

  • Deoksu Palace

Ook wel Deoksugung genoemd, is een van de grootste paleizen in Seoul. Het is gebouwd in de joseon periode (1392–1895). Koreaanse paleizen verschillen behoorlijk met westerse paleizen. Het is namelijk een groot grondgebied met veel verschillende gebouwen, tuinen en binnenplaatsen. Daarnaast zijn de gebouwen ook meestal platvloers, dus maar 1 verdieping. In Deoksu Palace zijn ook voornamelijk traditionele gebouwen en tuinen. Wat wel bijzonder is, is dat er in Deoksu ook een westerse tuin is. Daarnaast is de wachtwisseling van de koninklijke wacht een populaire toeristentrekker. Ook is het National Museum of Art bij Deoksu Palace. Het paleis is vlakbij City Hall Station, en dus ook makkelijk te bereiken.

Entree: 1.000 won, ongeveer €0,80. (Nog een reden om van Z-K te houden, cheap!)

korea3.jpg

  • Gyeongbok Palace

Ook wel gyeongbokgung was het meest belangrijkste en grootste paleis uit de joseon periode. Tijdens de Japanse invasie is het compleet afgebrand, en later weer opnieuw opgebouwd. Het werd echt een enorm complex met wel 330 gebouwen. Maar helaas werd het weer door Japanners vernielt in 1911. Tja Japan had nogal issues.  Het is inmiddels weer gerestaureerd, maar heel veel gebouwen zijn niet meer in hun originele staat, omdat het niet mogelijk was om erachter te komen hoe het eerst was. Ontzettend zonde, maar nog steeds is het een hele mooie plek om te bezoeken. Wat ik zelf het liefst hier wil zien is het mooie kappelletje dat op een klein ‘eiland’ staat.

Entree: 3.000 won, ongeveer €2,40

korea2.jpg

  • Biwon Secret Garden

Biwon secret garden is echt een die ik móét zien. Alleen al de naam is voor mij een trigger, ik bedoel, dat klinkt toch aanlokkelijk? Biwon Secret Garden is onderdeel van Changdeokgung Palace. Schijnbaar moet je eerst een begeleide toer nemen door het paleis voordat je bij de tuin kan komen, alleen op donderdag mag je op je eigen houtje rondlopen. Dat is denk ik de optie die ik zou nemen. Changdeokgung zelf is een van de best bewaarde paleizen, al heeft changdeokgung ook erg geleden onder de Japanse invasie. De tuin zelf schijnt in de herfst op z’n mooist te zijn, maar ik denk dat in de lente het vast ook een mooi plaatje is.

Entree: 3.000 won, ongeveer €2,40

korea4

  • Bukchon Hanok Village

Vlakbij Changdeokgung  en gyeonbokgung ligt Bukchon Hanok Village. Dit is eigenlijk gewoon een groot dorp, vol met traditionele Koreaanse huizen. Het is vooral een toeristisch gebied, vol met kleine winkeltjes, restaurants en theehuizen. Wat ook heel leuk is, is dat het er stikt van ‘guesthouses’. Je kunt dus overnachten in een aantal traditionele huizen. Per nacht betaal je ongeveer €40-€60 per nacht. Maar daarnaast is het ook gewoon heel mooi om te wandelen en de ontzettend mooie huizen te bewonderen.

Deze bezienswaardigheden staan zeker op mijn lijst om te gaan bekijken. Hoewel sommigen de paleizen niet heel bijzonder vinden, ben ik er echt verliefd op geworden. Wanneer ik ook historische drama’s bekijk en dan die prachtige paleizen zie kan ik alleen maar dromen om daar ook een keer rond te lopen.

Wat lijkt jullie het interessantst om te bezoeken?

With kind regards,

Eline

 

 

 

 

 

 

Leave a Reply

